نایب رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به تاکید ایران بر بازگشت به تعهدات خود در صورت راستی آزمایی بازگشت طرف مقابل به تعهداتش اشاره و تصریح کرد: آمریکا در صورتی که خواهان مذاکره است باید زورگویی را کنار بگذارد و دنبال تعلیق موقت تحریم به امید بازگشت مجدد آنها نباشد زیرا ایران موضوع راستی آزمایی را با جدیت دنبال خواهد کرد.
کد خبر: ۹۵۶۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰ 17 April 2021

محمدجواد جمالی نوبندگانی درباره تاثیرات امضای سند جامع همکاری های راهبردی بین تهران و پکن بر روند مذاکرات وین گفت: توافق ایران و چین می‌تواند بر روند مذاکرات تاثیر مثبت بگذارد زیرا هدف تحریم های ایالات متحده فروپاشی نظام اقتصادی و سیاسی ایران بود که با توافق تهران-پکن این هدف دچار تزلزل می شود.

وی، علت اتحاد همه رسانه های معاند و مخالف جمهوری اسلامی با توافق ایران-چین را اهمیت راهبردی آن در تضعیف سیاست های تحریمی ایالات متحده علیه ایران ارزیابی و تصریح کرد: رسانه های وابسته به آمریکا و صهیونیسم و عربستان با سندی مخالفت کردند که فقط یک نقشه راه هست و حاوی هیچ عدد و رقمی نیست.

نماینده پیشین مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، توافق ایران و چین را تضمین کننده خرید نفت و جذب سرمایه گذاری و حل برخی از مشکلات تحریمی دانست و افزود: این توافق پیامی از ایران و چین بود تا به آمریکایی ها بگوید تحریم ها در درازمدت فقط به انزوای آمریکا دامن خواهد زد و اتحاد کشورهای تحت تحریم را تقویت خواهد کرد.

جمالی نوبندگانی به تلاش دولت های تحت تحریم برای استفاده از ارزهای جایگزین و ارزهای ملی به جای دلار اشاره و خاطرنشان کرد: کشورهای تحت تحریم از جمعیت، ثروت و قدرت ژئوپلیتیک بالایی برخوردار هستند و می توانند باشگاه قدرتمندی برای تضعیف نقش دلار در مبادلات جهانی ایجاد کرده و سلطه ایالات متحده بر اقتصاد جهانی را به چالش بکشند.

وی، تحریم های اعمال شده علیه بسیاری از همسایگان ایران از جمله پاکستان، ترکیه، روسیه و برخی اعضای پیمان شانگهای و کشورهای اوراسیا را یادآور شد و گفت: معادلات منطقه ای و جهانی در همه حوزه ها به ویژه اقتصاد و تجارت در حال تغییر است و تکمیل سریع تر راه آهن شمال-جنوب در ایران می تواند دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب های آزاد را فراهم کند و موجب رونق اقتصادی در ایران و دیگر کشورهای منطقه خواهد شد.

نایب رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به عهدشکنی های مکرر کشورهای غربی به تعهدات دوجانبه و چندجانبه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس توافق صورت گرفته، از بسیاری از منافع و داشته هایش مثل غنی سازی ۲۰ درصد و برخی فعالیت های سایت های هسته ای در اراک، فردو و نطنز چشم پوشی کرد و در عوض، طرف مقابل یعنی گروه ۱+۵ متعهد شد که تحریم هایی که حداقل مرتبط با مسائل هسته ای هستند را لغو کند.

جمالی نوبندگانی، بهبود فضای سرمایه گذاری و تبادلات مالی بخش دولتی و خصوصی ایران با جهان را از جمله دیگر تعهدات گروه ۱+۵ عنوان و تصریح کرد: با اینکه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، دولت باراک اوباما رییس جمهوری وقت ایالات متحده برخی از تحریم های هسته ای ایران را تعلیق کرد اما متاسفانه در پشت صحنه به سیل سرمایه گذارانی که بعد از برجام به ایران سرازیر شده بودند گفته شد که ممکن است به خاطر تحریم های غیرهسته ای توسط خزانه داری آمریکا تحریم شوند و به این ترتیب مانع از بهره مندی جمهوری اسلامی از منافع برجام شدند.

وی به بی عملی دولت وقت آمریکا برای رفع موانع تحریمی ایران حتی قبل از آمدن ترامپ اشاره کرد و افزود: اروپایی ها هم به تعهداتشان پایبند نبودند و از سیاست های آمریکا دنباله روی کردند.

صدای واحدی از تیم بایدن بیرون نمی آید

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و دبیرکل گروه اتحادیه بین المجالس مجلس شورای اسلامی بودم، مذاکرات زیادی با برخی از مقامات اروپایی داشتم و آنها در جواب استدلال ها و منطق حقوقی ما، می گفتند که شما درست می گویید ولی واقعا ما به دلیل سلطه ای که آمریکایی ها در مسائل اقتصادیمان دارند، در بانک جهانی و سویفت و خیلی جاهای دیگر توان مقابله را نداریم و دائما به ما تاکید می کردند که فعلا در برجام بمانید.

جمالی نوبندگانی، عمل نکردن اروپایی ها به ۱۱ تعهد خود در مقابل ایران بعد از خروج آمریکا را یادآور شد و افزود: اروپایی ها ابتدا موضوع راه اندازی کانال مالی را و بعد هم بحث اینستکس را مطرح کردند که متاسفانه هیچکدام از اینها که می توانستند حداقل های خواست ایران را تامین کنند نیز اجرایی نشدند.

وی، اقدامات تحریمی دو ماه آخر ریاست جمهوری دونالد ترامپ را یکی از موانع پیشرفت مذاکرات حاضر با گروه ۱+۴ برای بازگشت طرفین به تعهداتشان دانست و گفت: کارهایی که به خصوص ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه وی و تیم اقتصادی دولت پیشین ایالات متحده در یکی دو ماه آخر حاکمیتشان علیه ایران انجام دادند و عنوان خیلی از تحریم هایی که هسته ای بود را عوض کردند و آنها را در لیست تحریم های حقوق بشری و مبارزه با تروریسم قرار دادند مانع رفع تحریم ها در کوتاه مدت است و حتی اگر بایدن هم بخواهد اینها را رفع کند با مانع سنا و سناتورهای جمهوری خواه روبه رو خواهد شد.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، فشارهای رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب منطقه بر دولت فعلی ایالات متحده برای تشدید اقدامات تحریمی علیه ایران را متذکر شد و گفت: مانع دیگر این است که هنوز تیم وزارت خارجه و دیپلماسی بایدن در رابطه با ایران به یک نتیجه گیری قطعی نرسیده اند و ما صداهای چندگانه از آنها می شنویم.

جمالی نوبندگانی، موج سواری بایدن روی تحریم های ترامپ را قابل قبول ندانست و افزود: بایدن نباید روی اقدامات ضدایرانی ترامپ سرمایه گذاری کند و بخواهد با این ابزارها از ایران امتیاز بگیرد و تجربه سالهای اخیر را مد نظر قرار دهد.

وی با اشاره به نقش اروپا در فرایند مذاکرات هسته ای گفت: اروپایی ها نشان دادند که نمی توانند نقش موثری در حل اختلافات داشته باشند زیرا با اینکه در قضیه برجام می توانستند نقش خوبی ایفا کنند و پرستیژ جهانی اروپای مستقل را به ویژه بعد از خروج انگلیس ارتقا دهند اما از خود ضعف نشان دادند و در چارجوب سیاست های ایالات متحده حرکت کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی به تاکید ایران بر بازگشت به تعهدات خود در صورت راستی آزمایی بازگشت طرف مقابل به تعهداتش اشاره و تصریح کرد: آمریکا در صورتی که خواهان مذاکره است باید زورگویی را کنار بگذارد و دنبال تعلیق موقت تحریم به امید بازگشت مجدد آنها نباشد زیرا ایران موضوع راستی آزمایی را با جدیت دنبال خواهد کرد.

جمالی نوبندگانی خواستار هوشیاری مقامات و مسئولان کشور در قبال سیاست های ایالات متحده شد و گفت: مذاکره نباید باعث دوقطبی سازی یا اختلاف بین جناح های کشور شود یا اقتصاد و بازار کشور را شرطی کند.

وی، مذاکره برای مذاکره را رد کرد و گفت: کشوری مثل ایران باید تکلیفش معلوم باشد و زمان را از دست ندهد و سریعتر از طرف مقابل امتیازات و تعهدات لازم را بگیرد زیرا بدترین حالت در مذاکرات، این است که نه جلو می رود و نه شرایط به عقب برمی گردد و حالت تعلیق برای کشور می‌تواند تبعات منفی داشته باشد.

خرابکاری نطنز موید تلاش صهیونیست ها علیه مذاکرات است

این نماینده ادوار مجلس، بازگشت آمریکا و اروپا به تعهدات در کوتاه مدت را بعید دانست و افزود: در میان مدت ممکن است که به توافق برسیم اما در کوتاه مدت به خاطر فشارهایی که از داخل و خارج روی دولت آمریکاست و زمانبر بودن راستی آزمایی ایران بعید است توافقی حاصل شود.

جمالی نوبندگانی در واکنش به خرابکاری در تاسیسات هسته ای نطنز نیز گفت: چنین اقداماتی موید تلاش صهیونیست ها برای جلوگیری از موفقیت مذاکرات است و می تواند دیوار بی اعتمادی بین طرفین مذاکره را بلندتر کند.

وی تاکید مقامات اروپایی بر اهمیت برجام برای امنیت جهان و امنیت اروپا را یادآور شد و افزود: شاید مسائلی مثل اولویت هایی که آمریکایی ها و اروپایی ها برای برخورد با چین و روسیه دارند منطقه غرب آسیا را از اولویت آنها خارج کند و بتوانیم نتایج بهتری در مذاکرات بگیریم و امیدواریم که اروپایی ها تلاش لازم را برای متقاعد کردن دولت بایدن برای رسیدن به توافق انجام دهند.

برچسب ها: برجام ، چین ، توافق نامه ، تحریم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار